Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Tuesday, June 1, 2010

Labor Story Part 1

Dah lebih 2minggu , baru saya berkesempatan untuk menulis tentang pengalaman bersalin anak kedua. Untuk pengetahuan semua, saya kini berpantang di rumah ibu saudara di kampong, maka tiada capaian ke internet .Streamyx melekat di rumah, so tak dapat la nak update selalu.Ini pun guna cousin punya sat.Tapi saya masih boleh membaca entry2 terbaru kawan –kawan melalui handphone saya yang cap ayam tu..Cuma tak boleh komen je..


Tak sabar rasanya nak berkongsi pengalam bersalin yang pastinya kali ini berbeza dan lebih mendebarkan. Seperti yang umum ketahui, saya post due selama 6 hari.lebih kurang seminggu lebih jugak saya dok lepak-lepak kat rumah menunggu waktu bersalin kerana terpaksa bercuti awal.Tiap-tiap hari saya keluar bawak SI jalan-jalan ke supermarket, taman permainan, kedai buku, segala makneka kedai kami tuju. Suami kata, saya memang tak boleh jadi SAHM sebab hari-hari keluar dan sangat tak produktif. Memang banyak plan dalam kepala ( nak menjahit , nak baking) tapi sebab focus saya ketika itu hanya “ bila la nak bersalin’ so projek2 tu semua jadi angan-angan.Bila keluar, duit pun keluar la. Jumpa cucuq pisang, beli, air nyok beli, kalau keluar tak beli barang, memang tak sah.Saya rasa kalau jadi SAHM, mesti saya jadi SAHM yang perabih boraih !. Heheheh

Bukan apa, bosan duduk di rumah, dah habis buat kerja rumah ( rumah saya kecik saya , so kejap saja dah siap), petang rancangan TV tak menarik, pulak tu, dalam otak ni memang nak berjalan-jalan untuk mudah bersalin, so cepat la sangat tangan ni capai kunci kereta dan kaki melangkah keluar. SI pun happy sangat-sangat sebab tiap2 hari ummi bawak jalan-jalan.sampai satu tahap kalau dia nampak jalan nak balik rumah, dia kata tak mau balik..ayooo...
Itu bab fizikal..memang saya memaksimakan masa untuk berjalan-jalan dan buat kerja2 rumah untuk mudah bersalin. Bab emosi/mental..ini yang lebih mencabar.Dalam kepala ni, tak ada yang lain, han ya dok fikir, bila nak bersalin, awatla lambat macam ni, pasaipa jadi macamni, macamna la nak bersalin nanti..sungguh emosi, tak boleh silap sikit, air mata mudah keluar, takut, risau,gelisah, semua ada. Asyik-asyik teringatkan arwah mama. Kalau mama ada , mesti dia tahu nak tenangkan saya, advice saya dari sudut perubatan, mesti boleh tolong check kedaan saya selalu tanpa saya perlu pergi ke klinik. Bila dah overdue , kena Pergi klinik 2 hari sekali. Masa macamni, kena lebih focus pada pergerakan anak, tanda-tanda bersalin sebab tak mau kerana keralitan kita akan mengundang sesuatu yang tidak diingini. Movement bay terlebih aktif pun saya pergi buat CTG sebab misi kata kalau baby sangat aktif,takut terbelit tali pusat le pulak. Dalam seminggu tu , ada 3 kali saya scan. Nak memastikan semuanya OK.bila hati tak sedap saja, saya p scan nak memastikan semuanya OK. Walaupun saya pernah dengar kerap2 buat ultrasound tak bagus.entahla..

Syukur atas kudrat yang bersisa. Saya masih cergas ke sana ke sini.Suami bekerja, bila sesuatu perkerjaan menuntut saya ke klinik, saya tinggalkan SI pada pengasuh, Terima kasih pada BS yang memahami. Syukur kerana di beri kesempatan untuk mempertingkatkan jalinan hubungan dengan Maha Pencipta.Kerana pada masa itu, tiada apa lagi yang saya harapkan, Cuma bermohon agar Allah mendengar rintihan saya dan melindungi anak dalam kandungan saya setelah saya mengandungkannya lebih 40 minggu.
Sehari selepas due date saya yakni 10 May, saya pergi ke hospital, saja-saja ala-ala serah diri gitu. Selepas pemeriksaan, saya disuruh pulang kerana tiada tanda. Huhuhuh..Doktor klinik kesihatan memberikan tarik 17 May ( 10 hari selepas due date saya) untuk diinduce sekiranya saya tidak bersalin jugak selepas memeriksa keadaan anak dalam perut, air ketuban yang mencukupi.

So, duduk la saya di rumah untuk beberapa hari lagi sambil berteka –teki bila la nak bersalin. Saya menggunakan masa terluang itu untuk membaca pengalaman bersalin orang lain, banyak membaca pasal post term baby, induce dan macam-macam lagi. Masa mengandungkan SI, takpulak saya gubra macam ni.Masa tu taktau apa-apa, tengok2 dha turun tanda ( darah dan air ketuban pecah sehariu selepas itu).

Bila saya start sakit bersalin...Apa yang membuatkan saya pergi ke hospital? Tunggu entri seterusnya..heheeh..macam saspen pulak..dah panjnag.,.nanti korang boring pulakkan.. Tunggguuuuu....

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 sharing:

Nur Sakinah Ahmad said...

suspen aih..tgk syok dah 2b continued..

Ammi Sara said...

Amboi, ada bab dua, hehe...
dayah, akak rasa kalo kita dikurniakan 10 anak pun tiap2 anak beza pengalaman bersalin nya..mcm kak sara, baru 3, 3 lain-lain, hehe..
Betullah dayah ni, SAHM porabih duit, kih kih kih..takpe, tu semua nak elakkan dari duk saspens je kan, setakat beli ayaq, cucuq sume takpe. lainla kalo duk porabih beli henbeg, perabot, baju, etc,...hahahaha..
take care dear...

Anonymous said...

cehhh sabo jeler.. siap ado sambungan yek ..

kusyuk daku dok baca ni ..

so cepat2 smbungggg

izzahazfar said...

apesal zah berdebar ni...?huhuhu terasa pulak mcmana pengalaman zah nanti....huhu

el said...

cait tait unte
ada sambungan pulak
hahahahahaha

Lady Qay said...

hang buat aku makin cuak nak bslin lg la plakkk..aduhhh

Unknown said...

la ade sambungan ker...

baru ni ade sorg blogger bb dia meninggal dlm perut... 1st bb, 24 jam dia tak rasa bb brgerak, tp dia dok ikut instint dok kata bb oky.. tp ALlah lebih sayang bb tu..

mamashasha said...

dayah..baru ada kesempatan melewati entry hang....one by one...br 1st episod dah bikin suspen ni...hehe