Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Wednesday, June 2, 2010

Labor Story Part 2

Kita sambung part 2 pulak ye...
*******************************************************************************

Saya mula merasakan sakit seakan-akan kontraksi pada hari Selasa, 11 May waktu magrib. Tapi ia datang sekali sekala dan sekejap-sekejap saja. Esoknya Rabu, 12 May, ia semakin sakit, dalam 2 jam sekali. Saya gagahi jugak berjalan ke kedai depan rumah untuk membeli barang keperluan. Dalam pukul 10 pagi macam tu, saya kol suami mengatakan saya rasa sakit dan minta dia pulang awal. Lepas zohor, saya dan suami bergegas ke hospital. Kami drop SI kat rumah pengasuh dulu. Memandangkan hospital tu kena seberang jambatan, so kami keluar awal. Kawan-kawan pesan, tunggu sampai sakit betul-betul dan kerap baru pergi hospital, tapi memandangkan saya ni jenis penakut jugak, so better saya pergi awal.Sekurang-kurangnya saya dah berada di hospital jika apa-apa berlaku. Ketika itu sakit sejam sekali, hanya datang beberapa saat sahaja.

Lepas pemeriksaan dan scan, saya harus admit. Maka bermalamlah saya di hospital. Masa tu sakit dah 10 minit sekali, saya mencatit setiap kali sakit itu datang dan berapa saat sakit itu berpanjangan. Bila doctor datang periksa, saya tunjuk la catitan saya. Namun ia masih dianggap Braxton Hicks bukan sakit nak bersalin lagi. Saya langsung tak boleh tido sepanjang malam itu sebab setiap 10 min sakit, macamana nak tidur. Misi suruh saya panggil diorang untuk kira kontraksi tapi setiap kali depa mai check, sakit tu tak datang, Misi tu pulak dok kata ni bukan sakit kontraksi.Apa-apa ja la..yang saya tahu, setiap kali sakit, ia memang sangat sakit. Sampai menangis dibuatnya. Kalau baring, lagi teruk, bila berjalan kurang skit rasa. Paginya doktor datang check dan buat persedian sebelum pakar buat rondaan. Bila jumpa pakar, pakar kata since saya dah overdue, tunggu la dulu sehari dua , tak payah balik lagi kemudian mereka akan induce kalau tak rasa nak bersalin jugak .Tapi memandangkan saya dah sakit 10 min sekali , pakar arahkan anak buah dia check VE.

Pukul 10am, MO pun buat VE. Wahhh..masa tu dah 2cm..alhamdulillah, saya punya seronok. Masa nak bersalin dah tiba...ini la masa yang ditunggu-tunggu. Tanpa perlu diinduce. Then sakit tu lagi kerap. Saya dok berjalan-jalan dalam ward. Seorang misi muda kata baringla dulu nanti tenaga habis dok kawad. Tapi kalau baring lagi sakit. Misi yang berusia pulak kata, anak no 2 mesti cepat, lagi dok berkawad, lagi cepat. Kebetulan, saya bawak novel terbaru Ramlee Awang Murshid, Cinta Sufi. Actually, saya bukan penggemar novel, tapi disebabkan bosan semasa cuti, kawan saya yang menyarankan saya membacanya.Bila baca Quran, tak pulak lama-lama , tapi kalau novel boleh pulak berjam-jam..heheh..sungguh lemah iman.Mujur karya RAM kali ini berkonsepkan ketuhanan, setiap muka pasti ada doa-doa dan ayat –ayat yang menyeru kita mengingati Allah, karena heronya Laksamana Sunan adalah keturunan Sufi dari Acheh, so mmg soleh la. tidaklah ralat sangat saya dok mengadap novel ni . Sambil membaca ia mengajak saya banyak meningati Allah.So saya dok habiskan novel tu sambil berjalan dalam ward. Sampai pukul 12 lebih macam tu, saya bagitau misi, tak tahan la sakit. So depa check VE lagi. Tengok-tengok dah buka 5cm. so sudah masanya saya ditolak ke dalam LR. Suami pun dah on the way. Pukul 12.44 noon, saya dah bersedia, turun kat bawah, jumpa officemate yang dating menziarah. So sempat sembang seminit dua.macam –macam kata peransang yang depa bagi.suami pun sampai on time.

Saya ditolak masuk LR. Bilik semua penuh. Saya dapat bilik hujung sekali.seorang HO India muda datang check.Tah apa yang dia check.Dia cucuk tangan saya. Pastu dia nak pecahkan air ketuban saya. Tak jumpa...pulak dah. Ada sorang senior Staff Nurse (SN) dok monitor CTG saya. Doktor ni dok panggil SN ni sebab nak habaq, tak dpt nak rasa air ketuban saya. Doktor ni namanya Morgana , bila dengaq nama saya dok bayang menarik macam Morgana anak asuhan King Uther Pendragon la.tapi sebaliknya..( sempat lagi kutuk orang) .ada ka HO ni panggil SN tu Puan. Mana la dia nak menyut (sahut). Saya pun pelik, Puan tu panggilan untuk pesakit. Dia panggil 2,3 kali..Puan..Puan...bila SN tu kalih kat dia, SN tu kata, Doktor panggil I ka...mana I tau, dok panggil Puan, ingat panggil patient. Lawak antarabangsa la doktor Lady Mogana ni...dia dok kata, susahla nak pecahkan air ketuban patient ni.Serviks dia macam ni ( sambil buat isyarat tangan) .SN ni macam malas nak layan dia.Dia kata, Doktor tunggu kontraktion dia mai, then doktor check lagi sekali. Ini yang dilakukan oleh SN kat ward masa check VE saya yang dah 5cm tu. Masa kontraksi, baru dia dapat rasa air ketuban saya. Setelah 2 kali VE, akhirnya Lady Mogana ni Berjaya pecahkan air ketuban saya.saya tanya, dah pecah ka doktor? Dia kata ok. Macam tensen je bunyi. Macam ni la HO muda yang kurang pengalaman.Kita kasi can la. Sakit saya semkin kerap. Tapi sempat dok dengaq member depan katil masa kat ward dok meneran.”Push , Bawah, Berak, Jangan Bukak Mulut, sikit lagi. Memang riuh la kumpulan cheerleader ni. Dengar kata Kepala dah nak keluar, soh amik vacumm, dah lama dok menjerit2 tu senyap sunyi pulak..taktau apa jadi kat dia..saya agak dia ditolak ke OT kot sbb tak dengaq bunyi baby pun.

Saya dapat pain killer, dan terus lalok...Cuma sedar masa contraction saja. Tangan suami saya genggam kuat2 ms sakit. Lepas geram sebab masa SI, suami tak boleh masuk, so saya dok gengam tangan student nurse India ni,dia pun dah sakit tak taha. Last2 gengam besi katil.Kali ni ada suami, tangan dia la jadi mangsa.kemudian saya sedar saya kena pindah bilik. Bilik kawan saya tadi yang riuh tu.mas atu dah sakit gila-gila.tapi saya rasa saya banyak lalok/lena dari rasa sakit, tapi sekali sakit, toksah cakap. Last sekali saya sok misi check dah bukak berapa. Baru 6cm..Macam biasa SN Halimatun yang juga kawan arwah mama kata dia tolong saya skit. Kemudian depa buang air kencingsaya. Saya kata kat SN tu, saya rasa macam nak kencing.Dia kata memang la sebab saya dok buang air kencing awak. Dah habis,saya kata saya rasa nak kencing lagi.saya kencing naa...( tanpa segan silu :))alahai lambatnya nak tunggu 10cm.saya pun taktau dah berapa lama saya kat LR tu sbb tak daya nak tengok jam. Terlelap lagi..sampai satu saat saya dah taktahan , saya soh suami panggil SN. Bila SN masuk, saya kata saya taktahan nak teran ja rasa. SN kata, kalau tangan dia yang check bukaan dan ‘tolong’ tadi, pasti dah terbukak cepat ni. Tengok2 kepa la baby dah nampak. Saya tak pasti samaada dah 10cm ke tak.mesti la dah kan, kalau tak takkan dia bagi saya teran.

Saya masih lalok. Kuat sungguh penangan pain killer. Ralat jugak sebab most of the time, saya lalok, tak sedar, tak dpt menghayati apa yang berlaku actually.bila disuruh teran, nasib la saya sedaq dan teran sekali kepala dah keluaq, 2nd push hampir keseluruhan badan baby keluaq dan skit lagi kata group cheerleader ( yang dalam 7-8 orang kata suami).Bawah, kata depa..nak teran bawah..mcm mana tu, masa tu saya memang lalok tapi push jugak arah bawah seperti yang nuirse cakap. Bawah mcmne ye? Saya pun tak pasti Cuma bawah yang saya rasa tu, bukan lagi nak tarik nafas panjang-panjang, sisa 2 nafas yang ada digunakan untuk teran arah bawh untuk terakhirnya mengeluarkan baby .kemudian saya dengar depan bersorak gembira. Terdenagr jugak pujian kata pandai, sat saja teran dah keluar ( dan lagi kembang time lalok2 macam tu).baby ditunjukkan pada saya untuk mengetahui jantina kemudian baru disuck
Sucker yang suck lendir2 pada baby takj berfungsi dengan baik. Saya sempat denagr depa dok merungut, depa kata tadi ok, awat tiba2 sucker ni tak berfungi denangan baik.macam2 hospital gomen. Tiba-tiba.......

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 sharing:

el said...

aku bc rs penat gilakkkk
kira kali ni leh tahan gak eh ko sakit nak beranak..time nak push tu jek yg sng..cam tu la aku
time sakit (contraction) x leh thn..bila dah nk kuar bb tu rs sakit dh xde...
pengalaman ko tu lebih kurang ngan pengalaman aku beranak danish jek..hehehe...
aiii ada suspen lak sambungan...sabar je lah hehehehe

Nur Sakinah Ahmad said...

sambung lagi? ni mcm episod tele novela la plak dayah..
aku anak second tak pakai pain killer dah..kira nk rasa sakit ori gitu..haha..belagak kt hg!(tak best kan pain killer?tak rasa nikmat natural birth)

Ummi Hanie said...

salam k.dayah

tu diaaa...

skali hanie kai cni udah brsalin..lebih kurang je timing dgn ummi salsabila yer..

hanie baca2 rentetan brsalin u all ni, terasa2 ngeri nk beranak lg,sedar2 dah 4 org..masa sakit tu serik la,rase takmo branak lagi.kan kan ?

apapun,TAHNIAH ye k.dayah..dh sepasang kan?

izzahazfar said...

fuh..berdebar.....bila nak habis..zah tunggu sampai habis...heheh

Lady Qay said...

dayah, hang mengingtkan aku pd ho yang baru msuk 3 hari kat Ong and tak reti buat ve..dua tiga kali buat ve pun tak boleh2 lgi teka berapa bukaan...aku sdh rs ngeriii maaaaa

RieNa said...

berdebar2 sungguh baca entry dayah ni,sampai ujung ada tiba-tiba plak..hehe

k riena cuma leh kongsi rasa sakit nak bersalin ja, sakit masa teran k riena tak dpt bygkan.T_T sedih.

harapnya nanti anak 2nd dan seterusnya,k riena dpt bersalin normal.amin.

Anonymous said...

MAK AIIII ..
bile baca sume, daku plak yg rs letih nye..

ado smbungan lg ke? huhuhuhu

mamashasha said...

dayah..buleh buat novel ni...sambungan pun agak2 suspen sebab penonton tertanya2...tapi aku rasa kali ni experience hang tak macam SI kan...tapi syukur sgt dpt bersalin normal kan...