Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Wednesday, June 30, 2010

Umair Mursyid The Sleeping Baby

Dah berkurun lama tidak update blog. Saya kini habis berpantang dan telah pulang ke rumah memulakan kehidupan bersama suami dan 2 orang anak. Masih terkawal kerana saya masih bercuti dan adanya bantuan papa. Tak tahulah bila mula kerja nanti..Pasti jadual akan berubah

Setelah bercerita tentang pengalaman bersalin dahulu, kini nak bercerita tentang Muhammad Umair Mursyid .Pertama kali saya menyusukan Mursyid semasa masih di labor room. Pada awalnya Mursyid tidak bagitu pandai untuk melekap ke B saya. Ketika menyusukan Mursyid untuk kali pertama, tiada siapa di sisi saya.Hanya seorang SN datang menyerahkan bayi dan menyuruh saya menyusukan dan berlalu pergi. Saya merasakan Mursyid tidak pandai untuk lekap untuk kali pertamanya. Berkat sekelumit ilmu yang saya pelajari tentang BF , saya usahakan jugak untuk Mursyid melekap pada B saya.

Saya bawa B saya dekat ke bibirnya dan sedikti ke atas hidungnya,bantu dia untuk membuka mulut dan ‘menangkap’ aerola saya. Mulut dia terlalu kecil.Saya was-was samaada dia telah berjaya menawan aerola saya atau tidak pada mulanya.Apabila dia berjaya suck dan saya cuba memastikan yang dia suck dengan betul, memerhatikan pada mulutnya yang menghisap pada aerola bukan putting, rahangnya yang bergerak, pipinya yang kembung sedikit dan bunyi tegukan susu yang sukar untuk dikenalpasti sebenarnya .Akhirnya dia berjaya. Alhamdulillah. Tapi Mursyid hanya BF untuk berapa ketika. Kerana dia lebih gemar lena. Bukan dia saja, saya juga masih rasa lalok penangan painkiller.

Setelah kembali ke ward, saya terus menyusukan Mursyid lagi. Dan naluri saya mengatakan anak saya ini adalah golongan sleepy baby.Saya tidak pernah menghadapi masalah ( bukan masalah, cabaran menyusu) SI pada mula-mula dia lahir kerana, dia sangat aktif dan alert, pandai lekap dan menyusu dengan baik. ManakalaMursyid lebih gemar tidur dan bukan senang untuk saya kejutkan dia untuk bangun menyusu. Adakala sehingga 1 jam lamanya saya kejutkannya untuk bangun.Dia menyusu untuk berapa minit dan kembali tidur. Saya telah gabra ( gubra). Saya mengadukan hal ini pada SN.Dia suruh jugak saya kejut dan mengatakan tidak bagus biar bayi terus ‘lali’ begitu.Dia juga mengajarkan saya cara-cara untuk kejutkan anak teruna sorang ni. Main-main dagu, usik-usik pipi dan macam-macam lagi.

Dalam masa yang sama, saya juga masih di bawah pengaruh pain killer itu. Malam pertama itu juga saya mesej kawan-kawan MBfPC –Zah,Kshida and Hana mintak tunjuk ajar . Terima kasih banyak-banyak(Walaupun saya salah seorang ahli MBfPC, tapi when come to real situation, masih lagi terkial-kial. Terfikir jugak ..apalah aku ni, jadi kat diri sendiri pun tak buleh handle, macamana nak support orang lain, tapi saya ketepikan perasaan itu kerana sememangnya saya bukan pakar dan masih belajar. Sekurang-kurangnya saya melalui cabaran yang mungkin satu hari boleh dikongsi).

Terus saya ingat pada satu presentation yang saya dan MeiFern bentangkan ketika kursus MBfPC iaitu BF Management on Sleepy Baby. Saya cuba ingatkan kembali point2 yang telah kami bincangkan dan cuba aplikasikan kepada Mursyid . Alhamdulillah, Mursyid bangun jugak menyusu walaupun dalam kepayahan saya mengejutkan dia setiap kali tiba masa untuk disusukan.Saya juga menghubungi Dr.Nadrah sorang lagi rakan MBfPC keesokkannya kerana kedudukannya sebagai Doktor O&G pasti dapat membantu. Dr.Nadrah menyarankan saya buat skin-to-skin contact dengan Mursyid .Meletakkan Mursyid pada dada saya biar bersentuh kulit. Dan katanya fenomena ini ( lali akibat pain killer) hanya untuk sehari dua saja.

Bila di rumah, saya praktikan ini bersama Mursyid .Alhamdulillah, ia membantu, namun dek kerana jaundice yang ada padanya, Mursyid masih gemar tidor. Bacaan awal SB ( Serum Bilirubin) adalah 172 [ada hari ke-3. Saya tahu keesokkannya mesti naik sebab keadaannya yang gemar tior dan kurang buang air besar dan kurang menyusu. Betul, naik hingga 192 pada hari ke-4. Tak boleh jadi ni. Saya sehabis daya ( cheewah ayat boleh blah) menyusukan Mursyid dan pastikan dia tidak terlalu melayan ‘perasaan’ ngantuknya itu. Hari ke-5, SB telah turun ke 168 seterunya 128 ( hari ke-6). Alhamdulillah, tidak perlu lagi ke klinik setelah berada di bawah paras 150.

Kini, Mursyid seorang bayi yang aktif dan alert.Pantang nama dipanggil , anak mata melirik ke arah suara. Bedong-bedong semua tak pakai dah sebab je kejap aje tangan tercabut keluar.

Di sini saya kongsikan sedikit tentang menguruskan fenomena Sleepy Baby tulisan Anne Smith, IBCLC. Artikel penuh boleh didapati di sini

Here are some tips on how to encourage a sleepy baby to nurse:

* Look for signs that he is entering a 'light sleep cycle'. Babies cycle in and out of light and deep sleep more frequently than adults, and your efforts to wake him will be more successful if you catch him during the light sleep stage. Signs of light sleep include: rapid eye movements (REM) even though his eyes are closed; changes in facial expression; involuntary movements of arms, legs, or mouth (sucking motions). You may be unsuccessful at waking him during a deep sleep cycle, but have good results just a few minutes later if you catch him during a light sleep cycle.

* Loosen or remove his coverings. Undress him down to his diaper, and get some skin-to-skin contact. Try taking a warm bath with him.

* Dim the lights in the room. Newborn's eyes are sensitive to light, and bright lights may make him want to keep his eyes closed.

* Talk to him and try to make eye contact.

* Hold him upright. Try the 'doll's eye' technique. Remember the dolls we had as little girls who closed their eyes when you laid them down, and opened them when you sat them up? Gently bend him into sit-ups in your lap by raising his shoulders, legs, and torso, then lowering him back down. Don't raise his legs up when he's sitting, though -- this could cause internal damage. Be gentle . . .

* Increase stimulation. Rub his back in a circular motion from the shoulder blades down and back up; stroke his scalp in gentle but firm circles, squeeze gently in the cavity between his neck and collarbone (remember in grade school when someone wanted to get your attention, and they snuck up from behind and grabbed your shoulder-blade? Remember how you jumped out of your chair? This is effective, but do it gently); rub his hands or feet by applying pressure with your thumb (your partner can do this while you are nursing to help keep him stimulated); walk your fingers up his spine; move his arms and legs in a bicycling motion, play pat-a-cake; or circle his lips with your fingertip. Keep talking to him and trying to establish eye contact.

* Change his diaper and burp him before offering the other breast. Most newborns hate this, and it may make him mad enough to wake up and nurse. Try switching breasts as soon as his sucking slows down, even if it has only been a few minutes. Then go back to the other breast and let him fall asleep on that side if he wants to.

* Wipe his face with a cool, damp cloth.

* Try nursing in the football hold rather than the cradle hold. Babies cuddled in the cradle hold tend to fall asleep more readily.

* Support your breast while nursing so the weight of it isn't on the baby's chin.

* Express milk onto his lips or dribble milk into his mouth with a dropper or syringe to keep him swallowing while feeding.

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

14 sharing:

izzahazfar said...

aduh kak....

zah pun berdebar ni..hehehhe

kak nak ty...smlm picit2 breast ada susu la kuar...agak2 kalau perah ok tak?

Hamizah said...

tahniah dah pandai dia..

Dayah @ Real Ummu said...

Zah..insyaAllah, pasti boleh..
nak perah buat apa? nak bagi akmal ke..?zah masih pam utk akmal tak? kalau nak bagi akmal ok je la..just takut dia induce contraction la..tak kot no..ramai je BF while peknen..

Dayah @ Real Ummu said...

Kak Mizah
akhirnya this sleeping baby is awake.. heheh

Farah said...

lamanye tak komen kat sini..

bahaya jugak kan kalau budak asik tidor je..kena kejutkan untuk menyusu..thanks for sharing dayah.

SlingMeMama said...

dayah sory tak dpt respons sbb hp hilang. sb tu bukan sel bilirubin tp serum bilirubin. hehehe.syukur segala selamat. bermula sudah ur bf journey, again. bila nak ziarah ni. irfan demam pulak.

el said...

syoknye dpt sleeping bb..kita pun ada time nk rehat..tp kena sllu jagakan dia nak susu...
anak2 aku semua jenis keriau jek..cam mama dia gak..kahkahkahhh

mamashasha said...

welcome dayah!...alhamdulillah umair gud boy kan..syukur pd allah itu salah satu nikmat dan kesenangan yg diberi kat korang....meh tayang gambo lepas pantang pulak...hehe aku quick komen je ni....ngantuk dahh....huhu

ummikhayra said...

tahniah dayah... :) nini pun tgh berdebar walaupun lambat lagi( chewahh.. ) tapi takut2 gak dengan situasi kali ke-2... Thanks for the tips untuk sleepy baby tuh... :)

Dayah @ Real Ummu said...

Farah,
dayah pun baru sempat online pas pantang ni..

KakShida..
oh tq..serum ek, bukan sel, saya main hentam je..heheheh

Dayah @ Real Ummu said...

El,
syok sbb kita pun dpt lena, tapi tu la jenoh nak kejut...

Bed,
takapa..aku pun baru nak panas enjin blogging ni..hhehe

UK,
bersedia..dayah pun masa nak bersalin, habis baca balik ilmu BF ni..

nasz said...

wijdan, sorry, tak sempat nak mengepos lagi. sangat bz lately. hehehe

sedap nama umair.. selamat BF umair

Dayah @ Real Ummu said...

NAs..tidak mengapa..tkasih

Ummi Hanie said...

Salam k.Dayah

TAHNIAH skali lg atas kelahiran Umair ....

mai la jalan parit Buntaq jumpa abg Zaid .. :p

mmg nk BFkan newborn pada saat2 pertama lepas kelahiran tu agak rumit sikit . Hanie lak lepas beranak no.3 dan 4 tu , susu lmbt sikit nk kluar.mujurla mkcik bidan tu merangkap tukang urut,dia pandai urutkan kasi susu keluar ...alhmdllh