Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Monday, October 18, 2010

90 hari ...tapi bukan untuk saya

Issh..dah berkurun blog ni terbiar..sungguh, saya sungguh sibuk kebelakangan ini. Kat ofis, denga kerja yang semakin bertimbun, kat rumah bilangan rang yang semakin bertambah yang memerlukan perhatian..( padahal tambah Baby Mursyid saja sorang)..macamana pun, saya masih berkunjung ke blog rakan-rakan, Cuma dan baca saja, tak dank omen.

Ok, nak mengomen tentang cuti 90hari untuk gomen tu..Jelesss sangat sebenarnya… tidak kira la fleksibel atau apa pun. Janji sudah diizinkan. Entah bila company saya nak dapat macam tu jugak… Rasa nya idak la kot..

Pagi tadi terdengar radio Kak Kamariah SusuIbu ada ulas tentang ini.Saya tak dapat dengar banyak sebab dah sampai ofis.Yang saya ingat Kak Kamariah ada berpesan kepada ibu-ibu yang bercuti 90 hari ini, manfaatkanlah cuti ini sebaiknya. Ya , manfaatkan dari banyak segi.Saya percaya antara aspek yang ingin Kak Kamariah nyatakan ialah peluang untuk meyusukan bayi secara direct dan ekslusif selama mungkin.



Bukan senang untuk ibu bekerjaya mendapat cuti yang panjang selain dari cuti bersalin atau sakit ( hospitalized atau apa-apa yang tidak elok- nauzubillah mohon dihindarkan, lebih baik kerja dari cuti panjang tapi dok kat hosp atau tidak berupaya untuk berbuat apa-apa.) Tambah sector swasta yang cuti tahunan yang tak sampai 20 hari itu ( company saya la tu) .. terpaksa bergelut nak save cuti..kalau benda-benda tak penting atau saja-saja nak rehat, memang sebolehnya elak untuk ambil cuti..

Berbaloi kerana NUBE yang bertungkus lumus mengadakan road tour campaign untuk mendapatkan 90 hari cuti ini.Saya tak pasti bank-bank juga adakah telah berkuatkuasa perintah ini? Saya juga gembira kerana sama-sama menyertai program NUBE ini, walaupun hanya berpihak kepada sector kerajaan sahaja.Doa saya agar syarikat swasta yang lain turut terbuka hati untuk mengikut jejak langkah ini satu ahri nanti.

Berbalik kepada bagaimana harus kita memanfaatkan cuti 90 hari itu,? Gunakan kesempatan ini untuk :

1) Menyusu sepuas-puasnya. ITU YANG UTAMA.

2) Berehat sepuas-puasnya.

3) Luangkan masa bersama anak-anak ( jika lebih dari satu)

4) Luangkan masa bersama suami

5) Masak yang best-best ( setelah betul2 sihat)

6) Boleh menambah sessi berurut, mandi lulur dan sebagainya..

7) Menjayakan hobi yang selama ini tidak berkesempatan contohnya menjahit, mengait ,membuat skrap ,baking ,bercucuk tanam dan sebagainya

8) Apa lagi ye..?? berjalan2, melancong…? Ikut kesesuaian dengan keadaan bayi kecil.mungkin menziraha ke rumah sanak saudara sudah cukup.


Dan kembalinya kita ke tempat kerja setelah 90 hari dalam keadaan sihat, cergas dan bersedia menabur bakti. Kita tidak mahu kerana 90hari ini, sumbangan wanita dalam sector pekerjaan dipandang rendah, menjejaskan productivity dan sebagainya. Majikan juga tidak mahu menawarkan pekerjaan kepada kaum wanita hanya kerana 90hari itu. Semua itu tidak boleh dijadikan alasan..

Buat ibu-ibu yang akan bercuti 90 hari..selamat bercuti panjang ya..

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 sharing:

SyerAgh said...

selamt bercuti jugak~

fizanur said...

owh..dayah, awk ni pc ke. waaa..nanti leh mintak konsultasi..

Rozy said...

dayah,

org bank dah lama dah setat cuti 90hari dan rasanya xdaklak limit2 tuk 3 anak ja.

hmm..kita private ni rsnya agak sukarlaa depa nak bg kan...

-aZa- said...

huhu sama la kite kak...cuti ada la 14 hari setahun..jenuh sep..

takpela 60hari pon ada la baki dalam 1 minggu lebey..harap2 masa tu ley wat stok ebm..

apa2 nanti aza keloi na...

~tengah menghitung hari..~ hehe..neves2..

Dayah @ Real Ummu said...

Fiza...
boleh kongsi apa yg ada..insyaAllah..

Rozy
tu la...bila la kita nak dpt lak

Aza..
hrpnya semua dipermudahkan...nasib le kita cuti tak byk

Ina Hashim said...

Dayah..

bukan untukku jua..huhu