Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Friday, March 2, 2012

Memperkenalkan cahayamata ke-3


Assalamualaikumwarahmatullah....

Setelah lama menyepi ( sebenarnya tak rajin nak update blog), masih ada yang singgah atau lalu lalang di sini ? kali ini haruslah saya update sebab nak announce elahiran cahayamata ke-3 kami.. Dok tak dok beranak sorang lagi.. hihihi. Catatan kelahiran haruslah diupdate sebagai kenangan. Ada orang baca ke tidak ke, itu lain cerita..


Memperkenalkan..baby baru dalam keluarga kami..



Nama : Najah Yusayrah binti Muhamad Kamal
D.O.B : 14 Feb 2012 ( post date 10 days...fuhh)
Berat masa lahir : 3.62kg ( the biggest among 3)










Sambung terus la dengan cerita labor story yang wajib ditulis. Entri panjang, harap tak bosan.

Tempoh kehamilan kali ini agak mencabar. Walaupun seperti 2 kehamilan sebelumnya, saya memang tidak ada alah..bahkan mengandung kali ini, sekali pun tidak muntah. Tapi saya alah kepada surf internet…huhu..memang jarang nak bersosial di internet.


Saya sihat, bertenaga macam kandungan sebelum ini .alhamdulillah dengan izin Allah dan ikhtiar saya menjaga kesihatan seperti yang disarankan. Vitamin klinik bagi makan ( walaupun kekadang terbabas) namun saya tidak risau sebab vitamin Shaklee memang saya amik constantly.


Mari kita ikuti kisah kali ini :


- 28wks :saya mendapat batuk yang sangat teruk..setiap kali batuk, sakit di bahagian abdomen, rasa macam nak putus urat perut. Dan ketika itu jugalah saya didiagnosis ada asthma.. Kena neb, dapat inhaler.


- 32wks: kedudukan baby breech (sonsang), kekadang tranverse ( melintang) tapi waktu itu biasa saja sebab misi/doctor kata nanti dia akan turun. Tunggu hingga minggu ke-36

- 36wks : kedudukan baby masih. tranverse Saya dirujuk ke Pakar untuk procedur selanjutnya. Bila jumpa pakar, scan semua,masih tranverse, trus dapat date untuk c-zer. 25 Jan (38wks). Saya Tanya doctor tu, takdak chance ka baby nak pusing. Dia kata 50-50%.


Tak suka c-zer sebab denar 2 cakap orang susah nak jaga, itu la ini la..saya ni dah la nak berpantang sendiri.Malas nak kacau mak sedara. Trus kol contact untuk cari ada sapa-sapa yang nak keja jaga orang dalam pantang yang beranak c-zer. Alhamdulillah hari yang sama dapat.

- 37wks : Ofis riuh la saya nak kena c-zer sebab re-submit maternity leave (MTL) application form . Tarikh MTL diawalkan. Ramai tanya saya tak p jumpa bidan ka mintak pusing sebelum ni, itu la ini la…Saya ni anak nurse, macam arwah mama, dia memang akan ikut cakap doctor. Bila doctor kata kat saya ( masa antara 28-35wks tu jangan jumpa bidan pusing kedudukan baby sebab takut tali pusat terbelit), so memang saya tak berani. Hanya berdoa saja.

- 38wks. 2 hari sebelum admit ward, sempat balik kg mertua adik sebab mak mertua dia nak bawak jumpa mak bidan, amik air tawar dan mintak mak bidan tu baca la apa yg patut.Mak bidan pegang jugak perut saya.. ( takut gila masa tu, kata kat dia, tak yah pusing-pusing la)..Dia usap perut saya sambil baca doa.Dia kata kita ikhitiar la sebab baby dah besaq.macam payah nak pusing.


- 38wks + 4days : admit ward pada 24 Jan. lalui pemeriksaan dan scan. MAsih lagi tranverse. Berserah saja la. Malam tu kena start posa dari jam 12am. Dapat roommate yg juga nak kena operate sebab GDM dan baby besaq. Giliran saya no.2, dia no.3



- 25 Jan 2012. 4.00am : Memang tak dapat lena sangat . Masa bersama ar-Rabb. pas subuh bersedia dengan baju operate, misi datang drip air . so menunggu dalam debar.


- 7.30 am : Houseman datang seawal 7.30 utk check up. Masa dia pegang perut saya, dia dok buat muka heran. Dia kata “ Baby’s head is not here “. Merujuk kepada sisi perut saya. Dia pegang pulak kat bawah. “ The head is here..eh..or this is his buttock “ Dia pun confuse. Saya kata kat dia. “if really not tranverse, please scan again to confirm before I go to OT “.Masa tu hati berbunga. Syukur


- 8.30 am : Sekupulan MO pulak dating. Sekali lagi mengesahkan kedudukan baby saya. Yes, is cephalic ( kepala dah di bawah). So diornag tolak roommate saya dulu masuk OT sebab saya mintak tangguh dan nak tunggu pakar mai and decide.


- 10.00 am. Pakar datang. Indian lady. Dia geleng kepala kat saya dan kata tak payah tunggu la sebab mungkin ini unstable lie.Saya kata “ I am praying hard for this and willing to wait”. Dia kata ok observe seminggu. Kalau within seminggu kepala dia naik, maka saya kena operate jugak. Pada 30 Jan 2012. Dh booking tempat tu..Maka berkampung la saya di hospital.

MO dan misi kata larat ka nak tunggu dok hospital. Boring..tapi saya tak kisah . Memang la boring tapi hanya itulah waktu yang tenang dan saya punya masa untuk mengadu denganNya.Kalau kat rumah, pasti banyak distraction yang menyebabkan saya akan lalai. Ini fasa yang genting dalam hidup saya dan saya bersungguh-sungguh mengadapNya. Di samping peluang untuk saya bantu bakal ibu2 yang tengah sakit contraction, yang dah melahirkan dan macam2 lagi. Oh lupa nak bagitau, Mursyid telah selamat dipos ke rumah ibu mertua di hari saya admit hospital sebab ibu mertua kasihankan saya kalau berpantang dengan ada Mursyid di rumah. Terima kasih mak !!


Setiap hari sebanyak 3-4 kali saya di check sebab doctor ni kena buat lie chart nak lihat kedudukan baby saya. Alhamdulillah hingga hari ke-4, baby masih cephalic dan saya dibenarkan discharge . Pakar kata, tunggu sakit saja , nanti mai lain…


Alhamdulillah.. Sepanjang di hospital, saya asyik teringatkan ayat ini.


“maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan” – Surah arRahman, dalam banyak ayat, diulang berkali-kali.


Ini nikmat , rahmat dan nusrah yang terbesar yang Allah kurniakan untuk saya. Hingga kadangkala saya rasa belum cukup lagi saya mengucapkan syukur padaNya..



Nanti sambung lain..

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 sharing:

Nur Sakinah Ahmad said...

mejik! ni kuasa dan kebesaran Allah..kita sume hanya mampu berserah..besaq jugak baby no, tp mampu jugak dia bergerak lg..Allahuakbar!

el said...

siyes aku x tau hang peknen no. 3
skang dah bersalin masyallah
kuasa tuhan tu semua..alhamdulilah semua dah selamat...

tahniah ye dayah...

Kedai Insyirah said...

Tahniah dayah atas kelahiran puteri baru. Alhamdulillah.

Kedai Insyirah said...
This comment has been removed by the author.
رامز said...

شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تنظيف سجاد بالدمام
شركة تنظيف خزانات بالدمام
شركة تنظيف مسابح بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالدمام