Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Tuesday, December 28, 2010

Bertunang








Sebulan satu entry pun susah ni. Datang membersihkan sawang dan update sedikit sebanyak cerita terbaru. Minggu lepas, adik saya yang seorang itu ( kami 2 beradik) bertunang. Alhamdulillah, dah selamat pun bergelar tunangan orang. Kami di pihak lelaki, so tak banyak sangat preparation. Hanya bawak dulang hantaran . Tak payah nak hias-hias rumah, cari baju. Adik saya pun tak ikut sebab ada hal di KL.

Cuma majlis kali ni, preparation adik saya serahkan kepada saya 100%. DAn sebagai kakak, saya cuba buat yang terbaik. Mungkin tidak setanding jika arwah mama ada, mesti lagi all out. Tapi alhamdulillah, kami dapat laluinya denagan baik.

Saya suka bab-bab hantaran ni. So saya memilih untuk buat sendiri. Teringat pulak zaman siapkan hantaran waktu nikah dulu. Masa tu excited la sebab saya anak sulung, so mama memang beriya-iya. Ala...bukan buat apa sangat.Bakul mengkuang tu saya recycle masa nikah saya dulu.Cuma nak cari renda dan bunga-bunga untuk dihias. Yang lain main tempah ja macam cupcake,coklat ikan. 2 lagi sumbangan mak-mak sedara. Saya just susun cantik-cantik dalam bakul tu.Tapi amik masa jugak la..bab nak gam mengam semua dibuat masa anak-anak dah tidor.

Kena pergi cari dulang berkaki tu. Nasib ada rakan-rakan yang baru kenduri, so pinjam je lah.
Buah pinang, pagi sebelum bertolak baru nak cari.Memang last minit la bab tepak sireh.Memula saya ingat tak yah bawak la..Nanti masa akad, baru bawak sireh junjung. Tapi mak-mak sedara yang lebih dulu makan garam kata kena bwk.Adat nak meminang orang. Masa dok caling-calling mak pihak perempuan, saya kata saya ni sempoi je makcik.Almaklumah, saya sendiri yang urus. Nasib mak dia pun simple and sempoi. Kalau tak jenoh jugak nak mengikut.

So, 19 December bertolak la kami ke rumah pihak perempuan di Pokok Sena Kedah selepas sedikit kenduri kecil-kecilan di rumah saya.. Actually rumah dia atas sikit je dari umah MIL saya di Pendang. So husband saya la jurupandu sebab dia yang lebih arif area situ walaupun kami dah pernah pergi sekali masa merisik tu, tapi ingat-ingat lupa.

So layan je la gambar-gambar sekitar pertunangan adik saya ni.




sarung cincin oleh makchaq saya

suap gula

saya pun menyuapkan gula..excited .salu orang-orang tua je suap gula.

hantaran kedua belah pihak

sedara

anak teruna saya

SI dah tau nak dapat maksu baru.
Asyik cakap " Paksu Fik nak kahwin dgn Maksu Fiza"


Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 sharing:

Ummi Salsabila said...

Tahniah to ur sis! xlama lg dptlah adik ipa eh.

Tembamnya mursyid!!..geram betul.
dia dah mamam eh.dah pndai crwal ke?

Adam blum.montot berat agaknya.menjulur je..hehe

Anonymous said...

TAHNIAH to adik mu

cumel nye panten ..

Lady Qay said...

bila kami bleh mkan nsi minyak taufiq ni..nasi mnyak hang takdan dulu....hihih

Nur Sakinah Ahmad said...

alhamdulillah..tunang dah taufik ek..adik aku dayah tu pon nak bertunang gak raya cina ni..
tembamnya mursyid! kenduri bayah hg p dak haritu?

Dayah @ Real Ummu said...

thx smua...

Qay, insyaAllah, nanti aku panggil

Kinah
aku p kenduri bayah ritu,,,
ooh...dayah pun dah nak tunang ek