Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Monday, March 1, 2010

Bulan Kain Batik

Adakah anda seorang pemakai kain batik yang tegar? Uh..ada ka istilah pemakai kain batik tegar? Saya hanya menjadi pemakai kain batik tegar semasa 60 hari cuti bersalin dan sewaktu berada di rumah mentua. Di luar waktu itu, 1-2x seminggu saja kot. Hehehe

Tiba-tiba saya menulis pasal kain batik ni bukannya apa. Bulan ni saja , saya dapat 3 kain batik free.Satu officemate hadiahkan semasa dia melancong ke Bandung baru-baru ini.Satu lagi adik ipar yang ke Langkawi dan satu lagi tak pasti dari mana cuma kawan yang bagi ni baru pulang dari Sabah. Eh, Sabah pun terkenal dengan kain batik ka..?? itu saya kurang periksa.

Memang kena la waktunya kot. Mentang-mentang la saya akan berkain batik dua bulan dari sekarang, pakat-pakat nak hadiahkan kain batik.. Offismate saya bagi memang dia suruh saya pakai masa pantang. Adik ipar saya pulak suruh buat baju untuk dipadankan dengan kain yang dia bagi tu. Corak dia cantik. Yang kawan balik Sabah tu pun, sesuai kalau di buat dengan baju.

Bila sahabat-sahabat mula pakai kain batik ? Saya..? masa sekolah rendah saya ada 2 kain. Jenis utk budak kecik punya. Tu pun bukan pakai sangat.Almaklumlah, waktu tu aktif main, bersukan.Selalu sarung tracksuit je la. Betui-betui pakai masa dok asrama F.1. Masa tu belajar cara pakai yang betul. Tambah pulak di SASIC, memang kain batik tu jadi pakaian harian di asrama, sebab kitorg takleh pakai seluar ( track ke slack ke). So either opt for baju kelawaq ( kaftan ) atau kain batik. Kenapa? Panjang pulak critanya. Nanti kita buat satu n3 khas. Tapi yang psti ia bukan undang-undang yang pelik bahkan memberi kebaikan.

So tradisi berkain batik diteruskan hingga ke saat ini.Walaupun tidaklah dipakai setiap hari ( kecuali di rumah mentua, memang tiap2 hari berkain batik, macam menantu Melayu terakhir gitu..hahha )namun saya banyak jugak lah kain batik dalam almari.Dicampur saya + arwah mama punya.Kalau travel ke mana-mana, pastinya sehelai dua kain batik mesti diusung sama.Senang buat salin-menyalin baju . Selalu kalau orang datang rumah kan, kita offer kain batik kalau dia nak mandi, solat dan sebagainya.

Pesan arwah mama, kain batik lepas ( tidak dijahit ) bersama tuala baru/elok perlu ada di rumah , buat standby kalau ada kematian.Khusus untuk tujuan itu.Memang arwah dah sediakan kelengkapan itu lama sebelum arwah meninggal lagi dan ditunjukkan saya tempatnya. Masa arwah meninggal dulu, terus saya capai yang itu walaupun di kampung tempat arwah dikapankan, mak-mak sedara memang dah standby semua itu sebab memang arwah tokwan pesan macam tu. Tidaklah kita kelam kabut amik kain yang kita dok pakai hari-hari. Makngah saya punya kain batik lepas yang khusus untuk mandi mayat dah digunakan untuk beberapa jenazah keluarga yang kami uruskan.

Kalau masa belajar dulu, kain batik selalu dijadikan lapik di atas cadar di tengah-tengah katil di asrama.Mula-mula saya tak faham jugak kenapa orang letak macam tu.Bila dah ‘besar’, baru saya mengerti..hihihi

Kalau di rumah yang tidak ada kain batik ( orang Melayu ) ,saya rasa moden la orang tu. Tak reti pakai tak apa lagi, janji ada. Kawan saya dulu mak dia jahitkan siap2 kain batik untuk dipakai kat asrama sebab dah semua orang pakai, kita pun nak pakai sama tapi tak reti . Senang sarung ja, boh getah..hehehe..

Saya pun pakai kain batik bukannya kemas sangat.Mula-mula cantik la..lepas buat kerja, bangun duduk ulang kali..dah lari alignment dia. Berapa kali nak kena loose kan dan ikat balik .Tambah-tambah kalau bersilat buat kerja rumah, mau tinggi kain batik diikat macam orang nak ke sawah. Asalkan jangan macam mamak roti canai angkat kain pelikat sudah la...

Kata Hati : saya pakai kain batik dari kanan ke kiri. Kawan-kawan macamana?

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

22 sharing:

fazilzura said...

kain batik le besh pakai .. senang , but kalau ibu2 mude jgn le biasa kan pakai time huby nk alik umh ...

Ibu Mifzal Arsyad said...

sy pun suka pakai kain batik..senang dipakai..

Nadiah Sidek said...

kite hmpir setiap hari pakai kain batik. rs selesa berkain batik kat rmh, nak buat kerja pun senang je

start pakai kain batik masa sekolah menengah kalau tak silap. dulu2 mmg tak suka pakai kain batik tp selalu kena marah dgn mak sbb tak reti berkain batik..huhu. pastu baru la belajar mcm mana nk pakai kain batik dgn betul..mkn masa gak la nak dpt ikatan kemas tu. bila dah reti, suka pulak berkain batik! :D

p/s: nnt dayah citer ek knp kena berkain batik kat asrama tu. menarik ni. tak pernah dgr lak

fiezaradzi said...

saya pkai gak kain, batik.. dengan t-shirt..
pun lipat dari kanan ke kiri..start pakai.. igt, tapi dulu mmg tak pandai la.. senget, jgn citer aaa..

Hana Seman said...

Saya pemakai kain batik tegar. Dari darjah 5 lagi. sekarang kahwin memang everyday berkain batik.. hatta time tido.. dan jarang sangat nak tercabut or terselak.

Saya pakai kain dari kiri ke kanan.
Orang kidal memang pakai camtu kot.

Izan Ishak said...

kain batik mmg best dipakai.esp mesti pakai kat umah mertua.
sy pun pakai dari kanan ke kiri...
**sayang kalau ibu2 hari ni melupakan terus pemakaian kain batik wpun ianya dianggap cam ketinggalan zmn..

Rozy said...

saya bukan pemakai kain batik... beli jugak kain batik tp bg kat orang.. masa pantang mak mertua bg 5 helai...pakailaa lam 2-3weeks pastu sarung seluar balik..

izzahazfar said...

zah dalam pantang mmg pakai kain batik...ibu kata cepat sikit baik nyer..dan kita akan jalan pelan2..sebab agak terbatas kaki tu kalau pakai kain batik...kalau pakai suar kang...jalan ke main laju...

zah mmg pakai kain batik sejak kecik..hehhee...dah kawin rajin gak pakai...tp sejak ada akmal zah prefer pakai suar...dia jalan ke main laju...jenuh...nak kejar kak...hehhe

*oh ye...ibu zah penah kata..kain yg dipakai masa dlm pantang seeloknya pakai yg lama pastu jgn pakai dah...baju2pun sama...pas pantang buang dan jgn pakai...tp zah lupa sebab ape...tu pantang org perak..

*akakpun p kursus tu minggu ni yek?..zah p ngan kwn...bagus gak kalau leh car pool..zah ni tak reti nak p sana camner...so camner nak call akak?

Hamizah said...

bestnya n3 ni..akak mmg xkain batik kat rmh.kalau blk kampung rembat mak punya.mmg selesa pki kain batik, tp xtahan nak kena alignment tiap 5minit sekali..tu yang xtahan..betul kata dayah, kena sdia jg utk kematian xterfikir pun..

Lady Qay said...

aku sgt tk pndi pki kain btik...hnya pki btik ms pntg..wpun mk mertua tu tgur2 tp aku buat pkk jer..sb ank2 dier pun tk pki juga...hihihi

ms dkt kisas la yg muler bljr skit2 nk pki..tu pun asyik kn glk ngan org...tpi at least aku berusha kan..hihi

~: UmmiNor:~ said...

saya dolu2 masa anak dara memang dok umah brkain batik je, jarang la berseluar panjang, rimas! tp la ni anak dah masuk 3, ade insiden kain batik sy hampir terlondeh kena tarik ngan hero2 ku, terus encik suami belikan sluar cotton yg 5 henggit sehelai utk pakai kat umah hehehehe sekali sekala bila teringat sy pakai la, takpun bila bulan mengambang sy buat lapik atas katil hahahaha

Ammi Sara said...

Laa..kak sara ingt td mmg ada bulan kain batik mcm bulan breastfeeding g2, haha..

err, k sara bkn pemakai kain batik yg istiqamah, mcm dayah pakai ms dlm pantang itupun 2 minggu je..then seluar track pilihanku..kalo balik umah MIL bw gak tp pakai kadang2 je, hehe..(tgk mood. rasa mcm mood nak ayu pakaila) kih kih kih..

:-)

Dayah said...

Zura.
mg le kain batik besh dipakai..angin lalu lalang..sejuk je..tapi iyelah, kalau berkain batik tu pastikan cantik jugak untk mengguda suami

Dayah said...

Ainey
ramai org suka...

Dayah said...

Nadiah..kalau suri rumah sepenuh ms ni mmg suka berkain batik kan..sbb senang nak wat keja..leh angkat tinggi-tinggi..heheh

Dayah said...

Fiedza.
mula-mula pakai mmg macam ragam..nak terlondeh pun ade

Dayah said...

Hana
ayu sekali setiap hari berkain batik...oooh..org kidal pakai dari kiri ke kanan ek..tak penah tau pulak..sb tu tny

Dayah said...

Izan
yala..kita harus kekalkan tradisi tu..

Dayah said...

Rozy
org skg mmg jarang berkain batik..tambah kita yg kerja ni..dayah balik keja mmg baju kelawaq pilihanku..weekend ja kalau nak berkain batik pun

Dayah said...

Izzah
anak dah aktif, ibu pun mula tukaq fesyehn kan..hehehe

tak penah dengaq pulak adat pakai kain lama ms pantang..tapi ritu penah la masa last day pantang atau sehari selepas pantang, mak menakan soh berkain batik baru, katanya semangat baru...

Dayah said...

KMizah
nak kena re-align balik yg malas tu..heheh

Qay
ibu mertua hang pun concern ek..hehehe..

UmmiNor..
alamak..ni le akibatnya anak dah besar and aktif..bukan kira apa dah..main tarik je kain mak yee..


kaksara
nak memikat hati mertua..kononnya kitala menantu pilihan....ayat tak buleh blah..hehehe..mertua saya duk kg..smua org pakai kain batik, so harus la saya kan..

Confession of a Coffeeholic Mama-Miya said...

i pakai kain batik time dok asrama dulu..utk kemban mandi..haha..time lain...tidak..

even dlm pantang tak pakai kain batik. kluar spital pakai jeans terus. hahaha..mmg kena jeling dik sedara yg kuat pantang..

br ni my mom dtg sini dia tanye i ada kain batik..i kata ada 1 yg my MIL tinggalkan dulu..then dia marah i sebab takde kain batik & dia tinggalkan gak kain batik dia. dia kata kain batik tu penting. i tanye utk apa? dia tak jawab...napa eek?