Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Friday, April 30, 2010

Mula bercuti

Hari ini saya sudah mula bercuti. Tapi hari Isnin depan baru dikira hari pertama untuk 60 hari cuti bersalin. Hari ini adalah public holiday replacement untuk company saya. Memang sudah menjadi procedure tempat kerja saya untuk perlu ambil cuti awal seminggu dari tarikh due kerana sejarah mengatakan ( sejarah ibu-ibu mengandung di situ agaknya), ramai yang bersalin awal dari tarikh. Maka adalah sebaiknya ibu-ibu ini cuti lebih awal supaya tidak ada kejadian nak terberanak di tempat kerja. Atau company ini takut jika ada di antara anak-anak kami lahir di situ, company perlu menanggung anak ini hingga umurnya 21 tahun. Tak pasti kena tanggung dari segi apa, mungkin dari segi pendidikan...bagus kan...tapi saya pun tidak mahu ambil risiko bersalin di tempat kerja walaupun ada in-house clinic.

Tapi saya tak tau bila nak bersalin. Masih tiada tanda..saya masih ligat dan cergas. Tidak ada sakit di ar*-a*i mahupun pinggang. Sepupu saya kata, perut saya tak turun lagi...

Saya dok cakap-cakap dengan baby dalam perut ni..Soh dia keluar sekian-sekian hari..hehehhe...kata kat dia, kalau keluaq lambat nanti takdan kita nak dok sama2 60 hari..ummi tak puas nak nyusukan baby. Ummi bukan jenis orang lain yang cuti banyak-banyak macam 30 hari... ummi kena p kerja, tolong abi..bla..bla..bla..banyak pulak la saya dok 'merepek'. Kesian babay tak keluar lagi dah dok dengaq ummi dia yang suka dok 'bebel' ni.. hihih

Kalau ikutkan boss saya suruh saya mai lagi minggu depan kalau belum bersalin sebab ada 2 projek penting yang saya ada kena mengena dengannya. Tapi nurse kami tak bagi. Pulak tu ada pulak External Audit.Saya pun rasa ralat jugak la.Projek tu baru ja dapat tau dlm tengah bulan 3 ritu.dan kedua-duanya perlu kick -off by 1 June ni. So, saya rempitkan part2 saya supaya boleh bercuti dengan aman dan passdown pada subordinate saya segala-galanya.Partner saya di Johor pun baru tau yang saya nak cuti bersalin...Bertungkus-lumus kami dok atur net-meeting lepas satu satu untuk pastikan semuanya ok sebelum saya cuti.Dia siap mintak no hp nak update saya nanti.

Saya kata kat boss, kalau apa2, call saja lah saya. Apa-apa yang perlukan perhatian saya, saya akan advise thru phone atau email. Taklah penting sangat saya ni..buat-buat gempaq saja. Cuma saya sempat la berpesan, nanti bila dah launch, jangan lupa contribution saya yang bertongkoih lomoih dok prepare segala ...Boss ni baru join departmen saya, so dia pun baru nak belajaq pasal selok belok dept kami. Tu yang gabra lebih sikit... hehehe..

Dah panjang saya dok merepek..OK la..lepas ni saya nak p atur supermarket , tawaf beli barang rumah dan window shopping sebab tengah sale sempena hari pekerja esok.. Petang pulak bercadang untuk berjalan-jalan di taman rekreasi. Semua ini usaha untuk bersalin cepat dan senang..

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

15 sharing:

Anonymous said...

emm kalau x dak tanda2 .. npe cuti ? kang rugi jek hhuhhu..

el said...

awal hang cuti..xpelah betul gak kdg2 terberanak awal...tp sayang lor cuti awal..hehehe..weiii anak ko kali ni gender pe lak...ermmm bb x turun lg eh...lambat lg lah tu...hang lak cuti awal...seronok la lepak umah..hehehe..take care dayah..pape nti ko bersalin sms aku tau..SMS aku tau sms aku tau sms aku tau..hahahahaha

Rozy said...

salam dayah,

bestnyaa dah cuti... jaga diri elok2..
dah bersalin tu sms laa rozy nak keep update.. kot2 leh pi melawat nanti kan..

no rozy 018-5750979

mirah said...

ok selamat bercuti tu ya. Wah bestnya aktiviti window shopping supaya cepat bersalin ya. Mirah tak sempat nak merasa tu dulu.. haha sebab2 dua2 spontaneous delivery.

Dayah @ Real Ummu said...

zura,
nak buat mcmna..terpaksa..dah try slow talk dgn nurse, kata boss soh dtg minggu dpn kalau tak bersalin lain sbb kerja, still tak buleh...doa2kan je la agar bersalin awai..kalau tak mmg rugi cuti...ada sorang kawan ni, hari ke -44 dah kena mai keja sbb b'salin lewat 1wk

Dayah @ Real Ummu said...

El..
nak wat camne..company yg soh..masa SI dulu nasib la aku beranak awai 5 hari..so cuti mmg ngam2 60hari...pasti aku akan sms mu...tunggguu...

Dayah @ Real Ummu said...

Rozy
salam...insyaallah, akan diupdate seantero kwn2.hehehe

Dayah @ Real Ummu said...

Mirah...
dok berjalan sampi tak larat dah ni...suspen je kan bila nak bersalin ni..tksih

Hana Seman said...

Dayah,
saya hari bersalin gi kerja lagi. Lagipun saya memang kena bersalin kat tempat kerja..tu yang memang takmau amik cuti awal tu.

Sehari sebelum bersalin saya join family day lagi (siap main netball (baling bola masuk jaring), pergi 3 kenduri..
Sebab lasak kot, esok tu terus bersalin walaupun takde tanda2 sebelum tu.

Ammi Sara said...

Salam Dayah,
bby tu sedap dlm womb ummi tu. takmo dia keluaq lg..hihi..

ape2 pun all d best ye. k sara doakan semuanya berjalan lancar. baru2 ni cegu sekolah yaya bersalin dlm keta, tak dan nk pi hospital..

ambulans mai, keluaq kan uri semua dlm ambulans ja, kalo lmbt skt kata depa boleh me risikokan ibu..

nanti sms akak ye bile bby dah keluaq 017-2027330 ;)

Dayah @ Real Ummu said...

Hana..mmg org keja hospital senang la..kot amna pun nak bersalin di tempat kerja kan.. heheh

Kak Sara
takut jugak kalau trebersalin kat mana2..
thanks..insyaAllah, akan saya khabarkan berita gembira nanti..tungggu...

Ina Hashim said...

Dayah,

bestnya tunggu hari...mesti dah x sabar nk bersalin kan?Akak doakan moga semuanya dipermudahkan buat Dayah & dikurniakan baby yg sihat+comel

Sue said...

Tengah tunggu masa je la ni ek. Semoga dayah ngan baby selamat dan sehat!!

Anonymous said...

woooo....lama gak marinade budak tu..dia sedap tak nak kluar ke? miya dulu 37-38weeks dah tak sabar nak kluar dah. so 2weeks early dr EDD.

doa2 everything will be fine. :D

RieNa said...

semoga selamat semuanya..amin!