Welcome to Imtiyaz Blog. The place for sharing ideas and experience, expressing feeling and thought and building a relationship . Hope you enjoy it !
RSS

Monday, August 24, 2009

Andai ini Ramadhan terakhir..

Alhamdulillah...sekali lagi kita akan dipertemukan dengan bulan yang penuh rahmat dan barakah..

Alhamdulillah..di saat ni, kita masih dipanjangkan usia, dalam nikmat Iman dan Islam untuk bertemu dengan nya

Saya masih ingat kata2 arwah mama saya pada puasa 2006.Ketika itu saya sangat mengantuk dan mengajaknya mama pulang seusai 8 rakaat solat tarawikh. Bukan hari itu saja, hari-hari lain pun saya hanya terdaya untuk buat 8 rakaat saja.Kekadang kalau mengantuk sangat, saya tertido dalam kereta sementara menunggu arwah habiskan 21 rakaatnya. Arwah seringkali memarahi saya.saya orang muda ( ketika itu belum berkahwin ), tentu lebih kuat dan lapang untuk terus beribadah. Asyik mengantuk saja..Dan bila saya seolah-olah 'paksa' arwah untuk "jom balikla mama"..apa yang diungkapkan arwah...

"Mama takut ini Ramadhan mama yang terakhir"

Dan benar kata-kata arwah. itulah Ramadhan terakhir buatnya...

Buat sahabatku di luar sana...
Saya percaya dalam hati kita, kita berazam untuk merebut pahala ramadhan, melakukan amal ibadah sebanyak mungkin dan seikhlas mungkin. setiap kali Ramadhan, itulah yang kita inginkan...

Sebagai manusia...bila mana saja kita diuji, dengan kesibukkan dunia, karenah anak-anak,kemeriahan menyambut Syawal yang lebih dirasakan seawal Ramadhan, adakala kita alpa..kita lupa merebut 'jualan murah' yang Allah hamparkan buat kita dalam bulan yang mulia ini

Moga saya diberi kekuatan untuk mengabdikan diri lebih kepadaNya kerana saya ingin Ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya dan saya juga takut andai kata Ramadhan ini terkahir untuk saya kerana sungguh saya amat dhaif.

Di kesempatan ini, saya dan keluarga ingin mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan. Saya mendoakan agar sahabat-sahabat sekalian menjalani ibadah ini dengan sempurna. Moga ke atas anda semua segala kebaikan yang Allah janjikan di bulan yang barokah ini.Hidupkanlah Ramadhan kita kali ini dengan puasa, memperbanyakkan amalan wajib&sunat dan sentiasa bersedekah…

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 sharing:

ummuabdullahsyaakir said...

Salam Kak..entri akk ni baut saya tersedar yg mati tu akn dtg bila2 masa saja.Tapi Alhmdulilla Allah bagi kesempatan lagi dapt jumpa Rmadhan kali ni.

Selamt Mnyabut Ramdahan buat akk sefamily^_^

NaDiaH SiDeK said...

slmt berpuasa dayah!

Dayah said...

Salam ummiabdullah syaakir...
alhamdulillah...Allah izinkan kita berjumpa dengan Ramadhan kali ini..marilah bersyukur dengan menambahkan lagi amaln

NAdia
selamat berpuasa..dah start ke kat sana??

el said...

yelah ni pun tuk kesedaran aku jugak
selamat berpuasa eh

Dayah said...

el..
selamat berpuasa jugak utk hg n OD

mirah said...

Moga kita sama-sama dapat memanfaatkan bulan ramadhan kali ini. Kalau direnungkan, memang tak terdaya nak buat terawikh berpuluh rakaat, nak nbangun qiam dan dlm masa yg sama uruskan keluarga. Tp, percayalah bila kita lapangkan masa untuk Allah, insyaAllah Dia akan lapangkan masa kita..

Ingatan untuk diri sendiri juga ni.

Dayah said...

Mirah.
moga smaa2 kita merebut dan mamanfaatkan RAmadhan

nasz said...

tersentuh hati...